زنگ زبان به دنبال ساختن پلی فرهنگی میان ایران و دیگر ملت هاست؛ پرورش شهروند جهانی و کودکان کنجکاو، خلاق و با انگیزه اهداف اصلی این مجموعه است. یادگیری مادام العمر و کسب مهارت های زندگی و سازگاری با تغییرات در محیط های مختلف، تقویت احساس رقابت و هدف مشترک و برقراری ارتباط موثر با جامعه از دیگر اهداف این مجموعه است . امیدواریم بتوانیم به تربیت نسلی نو با تعاملی بهتر با جهان کمک کنیم.

چرا روش های تدریس سنتی شکست می خورند؟
20 خرداد

چرا روش های تدریس سنتی شکست می خورند؟

اهمیت زبان های خارجی در حال حاضر به طور کلی شناخته شده و در برنامه های درسی مدارس تثبیت شده است. در بسیاری از کشورها، کودکان از سن هشت سالگی شروع به یادگیری زبان انگلیسی می کنند. درک و فرمول بندی به زبان انگلیسی بخشی جدایی ناپذیر از امتحانات پایان دوره متوسطه است. بدون دانش کافی از زبان انگلیسی، به سختی می توان در دانشگاه، به خصوص در دوره های علمی و فنی یا پزشکی، جایگاهی کسب کرد.

چرا روش های تدریس سنتی شکست می خورند؟

اهمیت زبان های خارجی در حال حاضر به طور کلی شناخته شده و در برنامه های درسی مدارس تثبیت شده است.  در بسیاری از کشورها، کودکان از سن هشت سالگی شروع به یادگیری زبان انگلیسی می کنند.  درک و فرمول بندی به زبان انگلیسی بخشی جدایی ناپذیر از امتحانات پایان دوره متوسطه است.  بدون دانش کافی از زبان انگلیسی، به سختی می توان در دانشگاه، به خصوص در دوره های علمی و فنی یا پزشکی، جایگاهی کسب کرد.  با این حال، به طرز متناقضی، درس های انگلیسی (یا به طور کلی دروس زبان خارجی) به شکل فعلی اغلب محکوم به شکست هستند. 

و به دلایل زیر:

دلیل شماره 1: از دانش آموزان انتظار می رود که به طور همزمان بر تمام جنبه های یک زبان مسلط شوند.

کودکان هشت ساله به جای اینکه ابتدا صداهای یک زبان را جذب کنند، مانند نوزادی که زبان مادری خود را جذب می کند، باید قادر باشد چندین فعالیت مغزی را به طور همزمان انجام دهد: شنیدن صداها، نگاه کردن به نمادها (حروف) از یک گاهی اوقات. الفبای کاملاً ناآشنا و یادگیری قواعد گرامر انتزاعی که آزاردهنده هستند و خود توضیحی نیستند.  گوش دادن، درک کردن، خواندن، نوشتن و صحبت کردن این صداهای جدید و ناآشنا همه مهارت های متفاوتی هستند.

برای کودک مهم است که ابتدا گوش خود را با زبان جدید تنظیم کند (با شنیدن آن)، سپس صحبت کند و بعداً بخواند و بنویسد.  این با دوره طبیعی فراگیری زبان مادری مطابقت دارد و همچنین باید ترتیبی باشد که زبان دوم، سوم یا چهارم را یاد می گیرند.

دلیل شماره 2: دانش‌آموزان زمان کافی برای سخنرانی فردی ندارند.

 یادگیری زبان از طریق یک تعامل پیچیده و پیچیده از صدا و شنیدن اتفاق می افتد.  ما خودمان را می شنویم و تلاش هایمان برای صحبت کردن را به صورت پویا تنظیم می کنیم.  در بیشتر موقعیت‌های یادگیری کلاس، از گروهی از دانش‌آموزان خواسته می‌شود آنچه را که می‌شنوند تکرار کنند یا با صدای بلند بخوانند - که بررسی تلفظ تک تک دانش‌آموز را برای معلم دشوار می‌کند.  و بدتر از آن، شنیدن صدای خود برای دانش‌آموزان نیز دشوار است.  زمان درسی که در آن دانش آموز به تنهایی صحبت می کند بسیار محدود است.  در نتیجه، تعداد کمی از دانش‌آموزان «ممتاز» تمایل دارند بر این مراحل تکلم فردی تسلط داشته باشند.  دانش‌آموزان خجالتی و ناامن در پس‌زمینه باقی می‌مانند و می‌توانند سال‌ها در کلاس‌ها شرکت کنند بدون اینکه فرصتی برای شنیدن صحبت‌های خود به زبان انگلیسی داشته باشند.

 

دلیل شماره 3: دانش آموزان به اندازه کافی بازخورد فوری دریافت نمی کنند.

در یک موقعیت کلاسی معمولی با 20-30 دانش آموز، معلمان وقت کافی برای کار انفرادی با دانش آموزان ندارند.  در عوض، دانش‌آموزان آنچه را که گفته می‌شود به صورت گروهی تکرار می‌کنند و به افراد خجالتی اجازه می‌دهند وانمود کنند که فعالانه شرکت می‌کنند.  حتی در مدارس مجهز با آزمایشگاه های زبان مدرن و آموزش چند رسانه ای، مواقعی وجود دارد که پیشرفت دانش آموزان را نمی توان مستقیماً توسط معلم بررسی کرد.

 

به دلیل فضای اغلب غیرشخصی کلاس‌های شلوغ، دانش‌آموزان می‌توانند سال‌ها در کلاس‌های زبان خارجی بنشینند بدون اینکه اصلاً زبان را بدانند.

 

 

 

دلیل شماره 4: از تلفظ غفلت شده است.

فقدان معلمان بومی زبان اغلب به این معنی است که شرایط برای یادگیری زبان از ابتدا ایده آل نیست.  در بسیاری از کشورها، معلمان غیر بومی انگلیسی تدریس می کنند.  از آنجایی که اغلب خودشان لهجه سنگینی دارند، دانش آموزان قادر به یادگیری تلفظ صحیح نیستند.

 

 دلیل شماره 5: کمرویی منجر به اشتباه می شود.

مخصوصاً دانش‌آموزان مسن‌تر معمولاً از صحبت کردن به زبان خارجی جلوی کلاس خجالتی هستند یا حتی می‌ترسند.  با آموزش مهارت‌های سوادآموزی در آزمون‌های کتبی، فارغ‌التحصیلانی در سراسر جهان آموزش می‌بینند که می‌توانند انگلیسی را در سطح دبیرستان (یا بالاتر) بخوانند، اما نمی‌توانند راهنمایی بخواهند یا در رستوران سفارش دهند.

ترس از شکست فقط مختص کلاس های زبان خارجی نیست، اما در اینجا بیشتر از دروس دیگر مشهود است.  وقتی دانش‌آموزان مکرراً نمی‌توانند زبان خود را برای ایجاد صدای پیچیده خارجی یا در آوردن واژگان به نحو صحیح شکل دهند، اغلب نسبت به آموزش زبان خارجی بیزاری پیدا می‌کنند.

 

دلیل شماره 6: مدل های آموزشی سنتی بر اصلاح تأکید دارند.

در انتقال دانش غربی، اهمیت زیادی به یادگیری از روی قلب داده می شود.  موفقیت یک دانش آموز اغلب به توانایی آنها در بازگرداندن حقایق بستگی دارد.  بازخورد معلم فقط به تصحیح محدود می شود، یعنی اشاره می کند که چه چیزی در یک تکلیف یا آزمون اشتباه بوده است.  با تأکید بر اشتباهات، دانش آموزانی را (که از شکست می ترسند) به محض اینکه دهان باز می کنند از اصلاح شدن بترسند.

 

این شش دلیل مانع از کسب موفقیت آمیز مهارت های روان زبان خارجی می شود.  اثبات واضح است.  نتایج متوسط ​​در آزمون انگلیسی در بسیاری از کشورها نشان دهنده شکست اساسی این روش تدریس سنتی در آموزش زبان های خارجی است.

در ادامه با کلیک بر روی گزینه « زنگ زبان » با ما بیشتر آشنا شوید.

           تجربه نوشتن حروف در زنگ زبان

یک دیدگاه بنویسید

ورود به کلاس
ثبت نام
اینستاگرام