زنگ زبان به دنبال ساختن پلی فرهنگی میان ایران و دیگر ملت هاست؛ پرورش شهروند جهانی و کودکان کنجکاو، خلاق و با انگیزه اهداف اصلی این مجموعه است. یادگیری مادام العمر و کسب مهارت های زندگی و سازگاری با تغییرات در محیط های مختلف، تقویت احساس رقابت و هدف مشترک و برقراری ارتباط موثر با جامعه از دیگر اهداف این مجموعه است . امیدواریم بتوانیم به تربیت نسلی نو با تعاملی بهتر با جهان کمک کنیم.

پرورش کودک دوزبانه؛ مسیری شیرین و پر چالش!
11 مرداد

پرورش کودک دوزبانه؛ مسیری شیرین و پر چالش!

در این نوشته شما را با برخی نکات در مورد پرورش کودک دوزبانه آشنا کرده ایم به این امید که در رشد و تربیت کودکان خود از آن استفاده کنید.

این روزها بسیاری از افراد علی الخصوص والدین، کلید واژه کودک دوزبانه را در مرورگرها جست و جو می کنند. به این امید که اطلاعات بیشتری در این زمینه بدست آورند و بتوانند گامی مثبت در جهت پرورش و موفقیت کودکان خود بردارند. به همین دلیل در این سری از مقالات مجموعه آموزشی زنگ زبان تصمیم گرفتیم اطلاعات کاملی در این باره به شما عزیزان ارائه دهیم.

کودک دوزبانه کیست؟

نظرات گوناگونی در مورد تعریف کودک دوزبانه وجود دارد. برخی از افراد بر این باورند که کودکی که تمامی مهارت های زبان دیگری را همچون زبان مادری خود به خوبی فرا گرفته است را کودک دوزبانه می نامند. در حالی که گروه دیگری از افراد معتقدند حتی اگر کودکی بتواند برخی جملات را به زبان خارجی بیان کند و یا تنها برای مثال مهارت شنیداری در زبانی به جز زبان مادری خود داشته باشد را نیز می توان دوزبانه دانست.

 

آشنایی با فواید دو زبانگی برای کودکان:

 

·        افزایش تمرکز: طبق تحقیقات انجام شده، کودک دوزبانه تمرکز بالایی در انجام امور مختلف دارد. همین تمرکز باعث می شود که نسبت به سایر کودکان موفقیت بیشتری در فعالیت هایش کسب کند. علاوه بر مزیت نامبرده، کودکان دوزبانه می تواند به راحتی چندین فعالیت را در یک زمان انجام دهد. چرا که به علت دو زبانگی عادت دارد که برای مثال همزمان یک کارتون به زبان آلمانی تماشا کند و در همان حین به زبان فارسی با مادر خود صحبت کند. 

·        گسترش اطلاعات و رشد بعد اجتماعی: یک کودک دوزبانه به سبب آشنایی با زبان دوم اطلاعاتی نیز در مورد فرهنگ های دیگر به دست می آورد. این اطلاعات باعث می شود که این کودک وجود فرهنگ های مختلف در این جهان را از کودکی تشخیص دهد. این قوه تشخیص به او کمک می کند که در آینده بتواند راحت تر با افراد مختلف از جوامع دیگر ارتباط پیدا کند و روابط اجتماعی خود را توسعه دهد.

·        افزایش کنترل و دقت در مکان های مختلف: یکی از مشکلات رایجی که والدین با کودکان خود دارند، این است که آنان به راحتی نمی توانند تشخیص دهند که در محیط های مختلف باید چه رفتاری داشته باشند. در صورتی که کودک دوزبانه  به آسانی تشخیص می دهد که در هر محیط چگونه رفتار کند. به این دلیل که او از سنین پایین یاد گرفته که در کسری از ثانیه زبان خود را تغییر دهد تا با اعضای خانواده اش به زبان مادری صحبت کند و پس از آن دوباره به زبان خارجی با دوستانش حرف بزند.

کودک دوزبانه با چه موانعی در زندگی خود روبرو می شود؟

دوزبانگی شمشیری دو لبه است. همانطور که مزایای بیشماری دارد، تعداد محدودی معایب نیز  دارد که در ادامه شرح می دهیم. برای مثال کودک دوزبانه ای که هنوز آشنایی کامل با قوانین دستوری زبان مادری خود ندارد و زبان دیگری را فرا می گیرد، به سختی می تواند به هر دو زبان صحبت کند. برای مثال در زبان فارسی همواره فعل در پایان جملات استفاده می شود. ولی در زبان انگلیسی این قاعده دستوری رعایت نمی شود. به همین دلیل کودکان در برخی موارد سردرگم می شوند و اشتباهاتی در جمله بندی خود دارند. با وجود این مضرت تیم آموزشی مجموعه زنگ زبان همواره به دنبال روش هایی برای یادگیری زبان به کودکان است که آسیبی به فرایند گفتار آنان نرساند.

آموزش بازی محور روشی خلاقانه و پرطرفدار برای یادگیری زبان به کودکان:

آموزش بازی محور روشی نوین برای یادگیری زبان دوم به کودکان است. خوب است بدانید که این روش کاربردی باعث می شود که کودکان ذوق و اشتیاق بیشتری به آموزش زبان نشان دهند. برای مثال می توان با استفاده از عروسک محبوب کودکان بازی جذاب طراحی کرد و در خلال بازی برخی کلمات جدید به آنان یاد داد. به لطف پیشرفت سریع تکنولوژی نیز برخی اپلیکیشن ها و کارتون ها در یادگیری زبان دوم به کودکان نقش مهمی ایفا کرده اند. در ادامه دو نمونه از معروف‌ترین بازی های در این حوزه را معرفی می کنیم.

·        اپلیکیشن English for kids بازی های هیجان انگیزی برای کودکان طراحی کرده است تا بتوانند به ساده‌ترین روش ممکن کلمات انگلیسی را یاد بگیرند. این اپلیکیشن بیشتر مناسب کودکانی است که بین 2 تا 5 سال هستند.

·        اپلیکیشن  Lingo kids روند دو زبانگی کودکان را با بالا بردن تمرکز آنان و یادگیری برخی کلمات و نکات گرامری ساده بهبود می بخشد.

علاوه بر مواردی که گفته شود والدین و مربیان آموزشی می توانند با استفاده از خلاقیت خود گام های بلندی در مسیر آموزش بازی محور بردارند. در همین راستا مجموعه زنگ زبان فعالیت های زیادی انجام داده است. مربیان این مجموعه بازی های متنوع و خاصی برای آموزش بهتر کودکان طراحی کرده اند. بازی هایی که نه تنها یادگیری زبان را تسریع می بخشد، بلکه آن را به فعالیتی  جذاب و دوست داشتنی برای کودکان تبدیل می کند.

فواید استفاده از این روش خلاقانه و کاربردی چیست؟

کودک دوزبانه ای که از طریق بازی زبان دوم را فرا گرفته است، توانایی بالایی در حل مسائل و مشکلات زندگی خود در آینده پیدا می کند. طبق تحقیقات انجام شده این افراد خلاقیت بالاتری نسبت به بقیه هم سن و سالان خود دارند. به همین دلیل در مدرسه و سایر محیط های آموزشی موفقیت بیشتری کسب می کنند. یکی از اصلی ترین مزایای آموزش بازی محور این است که کودکان در طول آموزش هیچ استرس و اضطرابی ندارند. در صورتی که روش های آموزشی دیگر همواره درصدی استرس و اضطراب به آنان منتقل می کنند.

نقش موثر والدین در مسیر یادگیری کودک دوزبانه:

همواره کودکان علاقه دارند که از پدر و مادر خود تقلید کنند. چرا که والدینشان را به عنوان الگوی رفتاری می شناسند. برای مثال زمانی که پدر و مادرها از جملات انگلیسی در مکالمات خود استفاده کنند و یا برنامه ای تلویزیونی به زبانی دیگر ببینند، آنان هم تشویق می شوند تا رفتار پدر و مادر خود را تکرار کنند. به علاوه والدین می توانند از فرزندان خود بخواهند که در نقش معلم درس هایی که یاد گرفته اند را  به آنان یاد دهند. با این روش فرد خردسال، ناخواسته مروری بر روی آموزه‌های خود دارد و بهتر از قبل زبان دوم را یاد می گیرد. 

 

یک دیدگاه بنویسید

ورود به کلاس
ثبت نام
اینستاگرام