زنگ زبان به دنبال ساختن پلی فرهنگی میان ایران و دیگر ملت هاست؛ پرورش شهروند جهانی و کودکان کنجکاو، خلاق و با انگیزه اهداف اصلی این مجموعه است. یادگیری مادام العمر و کسب مهارت های زندگی و سازگاری با تغییرات در محیط های مختلف، تقویت احساس رقابت و هدف مشترک و برقراری ارتباط موثر با جامعه از دیگر اهداف این مجموعه است . امیدواریم بتوانیم به تربیت نسلی نو با تعاملی بهتر با جهان کمک کنیم.

اهمیت بازی های حسی در رشد کودکان
03 بهمن

اهمیت بازی های حسی در رشد کودکان

از بدو تولد و در طول دوران کودکی، کودکان از حواسشان برای کشف دنیای پیرامون خود استفاه میکنند و تلاش میکنند جهان پیرامون خود را بشناسند. یادگیری از طریق حواس این فرصت را برای کودک فراهم میکند که اطلاعات بیشتری از محیط اطراف خود دریافت کند. برای آشنایی بیشتر با انواع بازی های حسی در کودکان و اهمیت آنها در رشد، با این مقاله کودکت همراه باشید.

اغلب صحبت درباره پنج حس است .چشایی: گیرنده‌های چشایی که به مواد شیمیایی واردشده به دهان واکنش میدهند .المسه: محرکهایی که باعث تحریک گیرندههای لمسی در سطح پوست به احساس فشار، گرما، سرما و لرزش میشوند .بویایی: محرکهایی از نوع گیرنده‌های شیمیایی که مسیر هوایی را تحریک میکنند. بینایی: تحریک گیرنده نور در چشمها که در نهایت در مغز منجر به تعبیر و تفسیر تصاویر بینایی میشوند. شنوایی: تحریک مکانیسمها و گیرنده‌های حسی در گوش داخلی هستند که هدفشان تحریک و تقویت حواس کودک در سنین ابتدایی تولد است play sensory دسته ای از بازیها بازیهای حسی یا بازی های حسی چیست؟

 

بازی های حسی در کودکان شامل هر نوع فعالیتی است که حواس کودک را تحریک میکند. هرچه بیشتر، بهتر! فراهم کردن فرصتهای مناسب برای کودکان، از طریق بازیهایی که از حواس خود استفاده میکنند، برای رشد و تکامل مغز ضروری و حیاتی است. این بازیها همزمان میتوانند چند حس از کودک را تحریک کنند. مثال خمیر بازی را در نظر بگیرید که هم بافت نرمی دارد )المسه(، هم رنگ جذابی دارد )بینایی( و هم خوشبوست )بویایی(. عالوه بر این، این دسته از بازیها به توانمند شدن کودکان در یادگیری فعالیتهای پیچیدهتر، رشد شناختی، زبانی، مهارتهای حرکتی ظریف و درشت، مهارتهای حل مسئله و تعامالت اجتماعی کودک کمک میکند اهمیت بازی های حسی در کودکان براساس تحقیقات انجامشده، این دسته از بازیها ارتباطات عصبی زیادی را در مغز ایجاد میکند که توانایی کودک را برای .یادگیریهای پیچیده و دشوار افزایش میدهد بازیهای حسی رشد زبانی و تعامالت اجتماعی کودکان را تقویت میکند. این دسته از بازیها بسترهای گفتگوی خوبی با کودکان فراهم میکند. کودک طی بازی واژگان و ساختارهای زبانی جدید میشنود. برای مثال، تصور کنید با فرزندتان مشغول خمیربازی هستید. احتماال جمالتی از قبیل »فشار بده«، »صاف کن«، »گرد کن«، »یه تکه بکن« یا »ماری کن« بین شما و کودکتان رد و بدل میشود که فرصتی است برای رشد مهارتهای زبانی کودک. در سنین باالتر، ترکیب بازیهای حسی و بازیهای وانمودی بستری .برای تعامالت و گفتگوی بیشتر و پیچیدهتر با کودک فراهم میکند بازیهای حسی در رشد و افزایش عملکرد حافظه نیز مؤثر است. تجربیات حسی مختلف در حافظه حسی ذخیره میشوند. این حافظه .برای شروع فرایند درک و کسب دانش ضروری است 

بازی‌های حسی در رشد مهارت‌های شناختی کودکان نیز بسیار مؤثر است. منظور از مهارتهای شناختی مهارتهای ذهن و فکر است. برخی از جنبه های رشد شناختی عبارت اند از: استفاده از مهارت های حل مسئله، درک مفاهیم و استفاده از تخیل و خالقیت این دسته از بازیها مهارتهای حرکتی ظریف را در کودک تقویت میکند. در طول این بازیها، عضالت کوچک دست و انگشتان .اغلب درگیر میشوند مهارت های حرکتی درشت مانند دراز کردن دست برای رسیدن به چیزی، تعادل، چهار دست و پا شدن و نشستن همزمان با این .بازیها تقویت میشود در نهایت، بازیهای حسی برای آرام کردن کودکان مضطرب بسیار عالی و کارآمد است. این دسته از بازیها موجب آزادسازی نوروکمیکالهایی در مغز کودک میشود که، بسته به نوع فعالیت، تا دو ساعت باقی میماند و باعث آرامش کودک میشود مهم نیست این بازیها چقدر ساده و ابتدایی باشند. آنچه در این میان مهم است این است که، علاوه بر هدفمندی، حواس بیشتری را در کودک درگیر کند و فرصت کشف بیشتری را برای کودک فراهم کند. بهتر است برای انجام این بازیها، برای کودک در طول هفته .برنامهریزی مشخصی داشته باشید در نهایت، به خاطر داشته باشید که بازی های حسی در کودکان برای ایجاد حس مثبت در آنها انجام میشود. پس هر زمان که کودکتان تمایلی به این فعالیتها نداشت، حتما فعالیت را متوقف کنید. هیچ فعالیتی نباید به کودک تحمیل شود، فعالیتی را برای کودک .فراهم کنید که از انجام آن خشنود شود.

 

در ادامه می توانید با کلیک بر روی گزینه « بازی و ریاضی » اطلاعاتی در این مورد کسب نمایید.

یک دیدگاه بنویسید

ورود به کلاس
ثبت نام
اینستاگرام