زنگ زبان به دنبال ساختن پلی فرهنگی میان ایران و دیگر ملت هاست؛ پرورش شهروند جهانی و کودکان کنجکاو، خلاق و با انگیزه اهداف اصلی این مجموعه است. یادگیری مادام العمر و کسب مهارت های زندگی و سازگاری با تغییرات در محیط های مختلف، تقویت احساس رقابت و هدف مشترک و برقراری ارتباط موثر با جامعه از دیگر اهداف این مجموعه است . امیدواریم بتوانیم به تربیت نسلی نو با تعاملی بهتر با جهان کمک کنیم.

تاثیر فضای آموزشی برروند رشد علمی و پرورشی کودک
11 اردیبهشت

تاثیر فضای آموزشی برروند رشد علمی و پرورشی کودک

فضای آموزشی از جمله عوامل اصلی و تاثیر گذار بر روند آموزشی و رشد علمی و پرورشی کودکان است.

شکل گیری شخصیت کودکان از همان مراحل ابتدایی شروع می شود و این محیط است که بی شک شالوده اصلی شخصیت افراد را دستخوش تغییرات قرار می دهد و می سازد.

فضای زیسته کودکان همچون سفالگر زبردستی می ماند که به جسم منعطف کودکان شکل می بخشد و با هر چرخش خود تغییر تازه ای به وجود می آورد. گرایش ها و انتخاب های ما به عنوان افراد بالغ به شدت متاثر از آنچه در محیط کودکی دیده و با آنها رشد یافته ایم، می باشد.

فضای آموزشی کودکان

شاید در نگاه اولیه اهمیت و تاثیر فضای آموزشی آنقدرها خود نمایی نکند، اما زمانی که به دقت بررسی می کنیم و نتایج را مورد تحلیل قرار می دهیم؛ متوجه می شویم که فضای آموزشی می تواند منجر به:

·        افزایش مهارت های اجتماعی

·        رشد فکری

·        تسهیل روند پرورش خلاقیت

·        و رشد علمی کودکان  شود.

 

چگونگی تاثیر فضای آموزشی بر رشد علمی
فضای آموزشی می‌تواند با ایجاد محیط مناسب و تحریک کننده مغز، رشد و آموزش کودک را تحت تأثیر قرار دهد. محیط آموزشی با ایجاد شادی و اشتیاق در کودکان، عواطف و هیجانات لازم برای یادگیری را در آن‌ها شکوفا می‌کند. همچنین، فضاهای آموزشی می‌توانند در شکل‌گیری رفتارهای مختلف کودکان مؤثر باشند. به عنوان مثال، طراحی فضاهای آموزشی با استفاده از رنگ‌های روشن و طرح‌های جذاب می‌تواند کودکان را به یادگیری علمی ترغیب کند

نحوه ی طراحی فضای آموزشی
برای طراحی فضای آموزشی مناسب در جهت رشد علمی کودکان، باید به موارد زیر توجه شود:

  • فضای آموزشی باید شاد و جذاب باشد تا کودکان را به یادگیری علمی ترغیب کند.
  • فضای آموزشی باید با استفاده از رنگ‌های روشن و طرح‌های کودکانه و آموزنده طراحی شود.
  • فضای آموزشی باید بازی‌های آموزشی و فعالیت‌های بدنی مناسب برای کودکان داشته باشد.
  • اهداف و برنامه ریزی های فضای آموزشی باید به گونه ای طراحی شود که زمینه رشد خلاقیت کودکان را فراهم کند.
  • طراحی فضای آموزشی باید با توجه به نیازهای مختلف کودکان در زمینه رشد، آموزش و پرورش مهارت‌ها صورت گیرد.

نکته قابل توجه از آنجا نمایان می شود که برای داشتن یک فضای آموزشی منحصر به فرد باید با فکر و اندیشه حرکت کرد.

در طراحی تمام زمینه ها باید به این سوال پاسخ داد که این بخش و نحوه ی طراحی آن چه کمکی می تواند به پرورش و رشد علمی کودکان کند؟

آنچه در فضای آموزشی کودک باید مشاهد گردد

·         فضاهایی برای آموزش کودکان مناسب هستند که محیط اطراف کودک و عناصر موجود در آن برای او قابل دسترس و جذاب باشد تا کودک بتواند انگیزه ی کاوش و یادگیری آنها را پیدا کند.

·         در محیط آموزشی همیشه باید ارائه ساختار و تجهیزات جدید و مهیج در نظر گرفته شود تا کودکان همواره انگیزه لازم برای کشف و شهود را داشته باشند.

·         در محیط آموزشی می بایست از طراحی تمام قسمت ها برای آموزش و ارائه اطلاعات به کودکان استفاده شود.

·         بخش هایی برای کودکان طراحی شود که همواره آرزوی استفاده بی حد و مرز و آسان از آنها را دارند اما در حالت طبیعی فرصت استفاده از این بخش ها برایشان مهیا نمی شود، مثل: آشپزخانه، آزمایشگاه، کافه تریا، کتابخانه، اتاق بازی و .....

فضای آموزشی مدرسه زندگی زنگ زبان به گونه ای طراحی و برنامه ریزی شده است که تمام امکانات و تجهیزات برای  استفاده مستقیم کودکان در دسترس است و کودکان آموزش زبان دوم خود را در مواجهه با ساختارهای روزمره زندگی مثل آشپزخانه و تجهیزات قابل استفاده، کافه تریا، آزمایشگاه ملموس و .... دریافت می کنند.

در ادامه می توانید با کلیک بر روی گزینه « چگونگی محیط آموزشی کودک » اطلاعاتی در این مورد کسب نمایید.

یک دیدگاه بنویسید

ورود به کلاس
ثبت نام
اینستاگرام